Davant de l’opacitat i la falta d’informació per part de l’equip de govern, ens veiem obligats a entrar per registre una bateria de preguntes sobre les deficiències i mancances dels nous plecs de condicions per la licitació dels nous contractes dels serveis de neteja i recollida de residus.
Estem parlant d’un cost total de 87.000.000 d’euros que pagarem entre tots.
A l’atenció de Cristina Paraira,
En relació als plecs de condicions sobre la recollida de residus municipals i la neteja urbana, el Grup Municipal d’ICV-EUiA demana que li sigui respostes les següents quüestions:
1.- S’assegura que la empresa guanyadora tindrà 10 mesos, a partir de la aprovació del pla especial d’usos, per la construcció del centre logístic. En canvi es manté que aquesta empresa té, com a màxim, 6 mesos per ser operativa al 100% comptats a partir de la signatura del contracte. Els hi demanem expliquin amb detall la operativa per superar aquest decalatge de temps.
2.- Com quedaran els terrenys que actualment utilitza la empresa TMA tant si guanya o no la concessió? En el cas que TMA guanyés el concurs, podrà seguir utilitzant els terrenys actuals per el servei de neteja i recollida de Sant Cugat?
3.- Quines millores de s’han previst per controlar al seguiment de treballs i facturació corresponent? Tots recordem els deutes milionaris que per dos cops s’han reconegut a la empresa TMA i que van incidir tan negativament en els pressupostos.
4.- S’han adoptat les mesures, en el control, la gestió, la formalització de documentació pressupostaria i de prestació dels serveis, tal com recomanava l’interventor de l’Ajuntament a l’any 2007? Aquest és un tema preocupant ja que la mateixa empresa que ha col•laborat en la elaboració dels plecs de condicions diu que actualment el servei esta poc controlat. Poden aparèixer encara altres deutes per tercer cop?
5.- En el plec tècnic es fa referència a millorar la accessibilitat als diferents tipus de contenidors. Tenen també prevista millorar la seva operativa i facilitat d’us? Ens referim concretament a ampliar la bústia d’entrada dels contenidors de paper i cartó, avui insuficient i causant de que al final la gent deixi els cartonatges al terra o de que el tancament de les tapes dels contenidors de rebuig sigui més lenta.
6.- Perquè no apliquen les ordenances municipals (articles 92 i 80) que regulen la zona, els horaris i els valors de contaminació acústica permesos? En el plec segueixen permeten que el buidat diürn de contenidors comenci a les 6 hores del matí.
7.- Vostès exigeixen en el plec el compromís mediambiental la utilització d’aigües freàtiques per la neteja viaria. Preguntem, tenim suficientment explotat aquest recurs? Podem demanar aquesta compromís?
8.- En el plec tècnic, plana 23, apartat 13.4 diuen textualment: Haurà de passar un vehicle de repàs com a mínim abans de cada vehicle de recollida. Si es de repàs no tindria que passar desprès, no és el més lògic?
9.- En el mateix plec tècnic, plana 26, apartat 16.1 diuen textualment: Respecte a la neteja viaria, l’àmbit d’actuació comprendrà tot el municipi a excepció de: – Valldoreix – La Floresta – Les Planes (i Can Borrull ?) – Sol i Aire – Can Barata – Can Cortès Com vostès saben les queixes dels veins son constants per las deficiències de la neteja en aquests sectors. Vostès van dir en l’últim ple que aquesta tasca la seguiria fent, com fins ara, la brigada municipal. Ens poden donar la planificació de recursos, persones i maquinaria, i calendari mensual d’actuacions per cada zona? Com es farà la neteja dels nous carrers urbanitzats amb la Llei de Barris a Les Planes?
10.- Ens els sectors de Valldoreix com La Serreta i Can Casulleras es farà també el sistema de recollida porta a porta?
11.- Quin es el cost del servei de neteja i recollida de residus a Valldoreix ?.
12.- Quan parlen de neteja d’embornals, reixes i punts de captació d’aigües pluvials es refereixen al 100%? Ens el districtes i especialment La Floresta i Les Planes entre un 60 i 70 per cent estan sempre obturades.
13.- Perquè es proposa que siguin els licitadors qui determinin les ubicacions del contenidors. No seria més lògic que ho determines l’ajuntament?
14.- En el plec sols es demana als ofertants un sistema de subjecció dels contenidors, sense fer menció a la seva alineació per donar un millor aspecte a las àrees de contenidors.
15.- S’han previst algun tipus de incentivació al concessionari per millorar la qualitat i quantitat de la recollida selectiva. Per exemple, algun tipus de participació i bonificació si se superen uns nivells mínims de recollida selectiva?
16.- En aquesta línea es podria suggerir que el concessionari participes amb las campanyes de comunicació, evidentment sota les directrius de l’Ajuntament.
17.- No observem en els plecs la freqüència de rentat dels contenidors de paper i cartó, així com els d’envasos de vidre.
18.- No es contracta el servei de recollida comercial, al marge de la recollida dels mercats. Atesa la seva efectivitat en quant a l’increment de recollida selectiva, la millora de la qualitat dels materials recollits i l’ajust que permet en les taxes municipals entenem que seria molt interessant que els licitadors aportessin una proposta de recollida comercial i aquesta es regulés al plec. Una altra possibilitat seria que es permetés com a millora.
19.- No s’ha introduit com a sanció molt greu la recollida per un mateix vehicle de fraccions diferents de residus. Cal impedir que el ciutadà tingui la sensació que després es barregen els residus que han estat separats en origen.
20.- També s’ha de vetllar i imposar sancions si la retolació dels vehicles i els contenidors que recullen no coincideixen. No es pot donar la imatge que es recull FORM en camions de Resta per exemple. Aquest fet ha de ser aplicable també quan els serveis de repàs dels desbordament (sigui dels equips de neteja viària o de recollida pròpiament) gestionin els residus desbordats al contenidor que no toca, o es dipositin materials valoritzables al contenidor de Resta.
21.- També observem que la suma de puntuacions de les variables subjectives i objectives no suma 100 punts.
22.- Al plec administratiu, l’article 36, apartat 2, d’execució de les obres, sembla que obliga a portar els residus a un dipòsit de residus de la construcció. Entenem que ha de dir que cal gestionar-los mitjançant gestors autoritzats, i preferentment mitjançant valorització, d’acord amb l’estudi i el pla de gestió regulats al RD 105/2008 i aprovats per l’Ajuntament.
PREGUNTES I CONSIDERACIONS RELATIVES A LA POLITICA DE GESTIÓ DE RESIDUS
23.- Quines mesures es contemplen en el plec de condicions per assolir els objectius marcats per el 2012 per aconseguir la reducció de generació en un 10% i incrementar el percentatge de recollida selectiva fins un 48% ? A final de l’any 2009 Sant Cugat té un percentatge de recollida selectiva inferior a la mitja de Entitat Metropolitana dels Serveis Hidràulics i del Tractament de Residus (EMSHTR) i a 10 punts per sota de la mitja catalana, que es del 37%.
24.- Per què, com es fa a Valldoreix, no preveuen estendre la recollida porta a porta a altres indrets de Sant Cugat, per exemple a Mira-sol. Cap a quin model de gestió de residus volen anar?
25.- Com aconseguiran el rati mínim de contenerització de 7,5 litres/habitant tal com contempla el conveni de col•laboració amb Ecoembes?
https://stcvo.wordpress.com/2010/06/24/opacitat-o-ineptitud/
Jaume Massanés i Papell
[…] https://stcvo.wordpress.com/2010/07/06/demanem-transparencia/ […]
[…] https://stcvo.wordpress.com/2010/07/06/demanem-transparencia/ […]