Totes les estacions “velles” de la ciutat pateixen el problema de l’aparcament. A Sant Cugat, les places “lliures” són mínimes i l’aparcament soterrani de pagament no és solució per a la majoria. Sens dubte la idea de portar el ferrocarril a l’usuari en una època en que l’automòbil era minoritari s’ha complert. Avui es una estació obsoleta per aquesta funció.
Baixador i Les Planes, al terme de Barcelona, tenen espais insignificants i La Floresta tampoc ha estat adequada per a l’ús de l’automòbil. Mira-sol, en plenes obres de remodelació del barri, és momentàniament fora del circuit.
Hospital General és a on es va intentar el primer aparcament dissuasiu. Però l’ús en va ser limitat, en una època en que la població era menor, el tren trigava molt més, les freqüències eren menors i l’expansió de l’automòbil particular amb el preu dels carburant més baix, era en plena cursa. A més la moda del medi ambient no havia arribat.
Sant Joan, pel seu espai “lliure” d’urbanització, no pensat per ningú, ja actua d’aparcament de llarga durada.
El model de previsió canvia al nou barri de “Volpelleres”. Quan encara no està “venut” tot, es construeix l’estació i el seu aparcament (no com idea dels promotors), per donar servei als veïns i de la resta de la població. Ja veurem si pot absorbir les expectatives de demanda creada per la insuficiència dels altres aparcaments.
Facilitar l’ús del ferrocarril és una bona idea però cal que aquest sigui capaç d’absorbir tota la demanda. Sovint, en hores punta per accés a les feines i institucions d’ensenyament, circula al límit de la capacitat. Fins ara no s’ha fet res per incrementar-ne la capacitat. llevat d’actuar sobre les freqüències i forçar tothom a anar dret a les plataformes i passadissos.
Cap nova línia ràpida, cap desdoblament, cap túnel nou, res de res. Un cop sortosament superats els anys d’abandonament i possible tancament del tren, els recursos han servit per potenciar l’ús de l’automòbil amb la inversió feta pel túnel. Paradoxalment els propietaris d’aquest son els encarregats de construir l’estació de “Volpelleres”, que portarà més usuaris i crearà més problemes d’aparcament.
Jaume Carrera
Deixa un comentari